MENY
Guidad visning på Liljevalchs Vårsalong
Guidad tur på vårsalongen med Maria Ahlsén

Guidad visning på Liljevalchs Vårsalong

15.02.2024 | Tommy Schönstedt
Visste du att Peder Fredricson, 52, också är en tecknare i hästväg? Den framgångsrike OS-ryttaren – utbildad grafisk tecknare – var en av dem som fick äran att välja ut de 299 konstverken som visas på Vårsalongen. Härom dagen var det dags för Konstgillets medlemmar att besöka Liljevalchs på Djurgården.
– Jag är nog mest imponerad av vår guide Maria Ahlsén, säger Konstgillets ordförande Ken Kennard, 70.
Förutom Peder Fredricson (som tecknar, målar tavlor och framställer grafiska figurer) fanns Liljevalchs nya chef Joanna Sandell Wright, 51, samt curatorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah med i juryn som gick igenom 4 793 ansökningar. 299 konstverk valdes ut. Joanna Sandell Wright är ryttare sedan barnsben och har sett upp till Peder Fredricson som är en av världens främsta hoppryttare.

– Jag ville med årets jury nå ut till en bredare målgrupp, konsten är till för alla. Vi har Peders enorma nätverk inom idrotten och övriga medlemmars bakgrund i den engelsk- och arabspråkiga världen vilken ger nya kontaktytor, säger Joanna Sandell Wright till tidningen Ridsport.



Peder Fredricson hinner inte teckna så mycket.
– Men jag försöker hålla igång tecknandet mellan alla tävlingar. Fast när man sett alla de här konstverken känner jag att oj, det finns så många som kan det här galet bra, säger han till Ridsport.

Liksom förra året var Maria Ahlsén, 59, Konstgillets guide – en av de allra bästa i sin bransch. Hon fick stående ovationer ifjol – och i år. Maria Ahlséns favorit är förlossningsläkaren Charlotta Grünewald, som efter pensioneringen valde att åka ut i världen för Läkare utan gränser.
– I början av 2020 åkte jag som nyligen pensionerad förlossningsläkare på uppdrag för Läkare utan gränser till Jemen, för att arbeta på ett förlossningssjukhus på landsbygden.
Efter hemkomsten tog jag upp en gammal dröm, som jag inte hunnit med under mitt yrkesliv – att sy bilder för hand av tyg och broderi. Jag använder gärna gamla tyger och material som jag har sparat som minnen, berättar hon på Liljevalchs hemsida.
Hon fortsätter:
–  Arbetet som förlossningsläkare i ett land i krig, som lett till en av världens största humanitära katastrofer, innebär att man ofta ställs inför svåra situationer, men trots det finns också ett dagligt liv som pågår.

Med mina bilder vill jag visa den enskilda människan; såsom den nyförlösta kvinnan med sitt barn, barnmorskorna som delar frukost på avdelningen, den khat-tuggande mannen som väntar utanför sjukhuset, de nyfikna bröderna i bergsområdet.



Grünewalds bidrag i år är tre bilder från Pakistan när hon arbetade vid en förlossningsklinik.

Titta på bilden av Ken Kennard som jagas av jättevargen.
Ken, som bor i Trollbäcken, behöver inte vara rädd för vargar. Men konstnären Amanda Karlsson som är uppväxt med vargar inpå knuten, har stor respekt för vargen.



– Vargen är inte ett djur – han är en åsikt, menar Amanda Karlsson. Hon menar: i storstan är många för att vargen ska finnas, medan många människor i vissa glesbygdsorter är rädda för att vargen ska ta deras husdjur, ja, kanske till och med deras barn. Allt kan alltså uttryckas genom konsten.



Varje är brukar det dyka upp en och annan kändis som ställer ut. I år är det den framstående serieskaparen och konstnären Liv Strömquist. Hennes verk: ett lapptäcke med broderade bilder av skärmdumpar som hon tittat på under sömnlösa nätter.



Och till sist Vårsalongens dyraste verk:  Rina Eide Lovaasens enorma målning ”There will be inevitable loss”. Pris: 600 000 kronor.

Men ännu har ingen lagt ett bud på tavlan. Den är för dyr för Konstgillet som har årsmöte och utlottning av konstverk på Konstnärshem – missa inte det.

Text & Foto:
TOMMY SCHÖNSTEDT