MENY
Atelier Landberg
Bakom ett skyltfönster i Aspudden gömmer sig konsttryckar Catarina Landbergs screentryckarverkstad. Där fick hon sina första färgfläckar på kläderna när hon var 19 år.

Atelier Landberg

27.04.2022 | Tommy Schönstedt
– Man ska inte syssla med det här – det är alldeles för farligt med alla lösningsmedel.
Pappa Ingvar Landberg, 84, varnade sin dotter Catarina Landberg, 56, från att jobba med screentryck.
Men hon struntade i varningen – och är i dag en av landets mest kända grafiker.
Atelier Landberg ligger i en gammal lokal som tidigare var en livsmedelsbutik i Stockholmsförorten Aspudden. Man måste titta riktigt nära för att upptäcka att det finns en screenskrivare bakom skyltfönstret mot gatan. Konstgillet var där på studiebesök denna kväll. Och ingen gick dit utan att bli förvånad över att säga "Åh, det ligger så mycket arbete bakom en knuff!"

– Det är min pappas tryckeri från början. Han tog över lokalen 1975 och startade sitt screentryckeri. Innan dess tryckte han bland annat reklamskyltar. Men han hade många vänner som var konstnärer och han såg att de behövde screentrycka sina verk, säger Catarina Landberg, där hon står i sin svarta skjorta och svarta jeans fulla av färgfläckar framför vakuumbordet för screentryck. 

I det stora rummet är ena väggen klädd med hyllor där de tryckta materialen ligger och torkar. Det senaste trycket är en panel, målad av Björn Wessman, 73. I ett annat hörn står ett berg av färgburkar som "kan vara bra att ha". Catarina har tryckeri i blodet sedan hon växte upp i sin pappas tryckeri. Pappa Ingvar bröt benet när Catarina var 19 år. Han behövde en assistent – ​​och det var dottern. Så var livet för Catarina Landberg.

Men hur är det med pappas varning att fortsätta jobba där verkstaden ibland luktade tunnare? 
– När vi skrev ut hundra sidor brukade pappa skämta och säga att "nu har vi företagsfest..."

Men i början av 90-talet utvecklade Ingvar Landberg och en kollega vattenlösliga färger, som är mycket bättre än de gamla. Idag blandar Catarina Landberg sina färger själv av färgpigment som hon köper från Frankrike. Hon släpper den tunnare drogen, men klappret från trycket har gjort henne döv.

Efter mammaledighet och ytterligare ett jobb återvände Catarina till sin pappas tryckeri för tio år sedan och för tre år sedan tog hon över tryckeriet när pappa Ingvar gick i pension.
– Jag var mitt uppe i att välja och plåga om jag skulle börja jobba med det här för tio år sedan – det är ju inte precis den bredaste branschen.

• Mår du bra då?
– I början gick det smidigt. Sedan kom coronan och det var full fart. Många stannade hemma och hade pengar som de spenderade på konst.
Många konstnärer har anlitat den lila screentryckaren, som Pierre Olofsson, Madeleine Pyk, Karin Mamma Andersson, Peter Dahl (som hade ateljé i Aspudden), Ulf Gripenholm med flera.

Catarina säger:
– Jag vill inte jobba utan konstnärens inblandning. Jag vill att det ska finnas ett samspel så att konstnären känner att hon eller han får fram alla detaljer i en målning. Under pandeminrestriktionerna vände jag mig själv med artisterna under processen. Du bör veta att själva utskriften är den minsta mängden arbete.

Hon brukar trycka 100 exemplar. Det görs inte över en fika.

– Nej, det tar minst en eller två veckor.
De "Konstgillare" som deltar på nästa årsmöte får chansen att vinna ett par tavlor tryckta av Catarina Landberg.


Catarina Landberg visar Konstgillets besökare det senaste trycket av Björn Wessmans färgglada målning.


Cirka 150 blad trycker Catarina av varje tavla. Hela processen kan ta två veckor.


– Minsta jobbet är själva tryckningen, säger Catarina som här tvättar efter en tryckning.


Tidigare använde Catarina Landberg färg med thinner som lösningsmedel. I dag är det vattenbaserat dom gäller. Och hon blandar själv färgerna.


Konstnären Björn Wessberg, 73, och hans hund Nizzi på besök för att hämta några av de tryckta alstren på Atelier Landberg.