MENY
Under våren är det dags att ansöka om Tandläkare Elma Levins Minnesfond – läs om 2023-års stipendiater Felizia och Maja!
Keramiker och stipendiemottagare Maja Ahnlund studerar bränningsmetoder.

Under våren är det dags att ansöka om Tandläkare Elma Levins Minnesfond – läs om 2023-års stipendiater Felizia och Maja!

29.01.2024 | Karoline Sandar
Under mars månad öppnar ansökningperioden för Tandläkare Elma Levins minnesfond vars ursprungliga syfte var att främja kvinnlig frigörelse genom förkovran “inom ett nyttigt yrke eller hantverk”. Håll utkik på vår hemsida för mer information och välkommen med din ansökan under våren!

Det var rekordmånga som ansökte om stipendier förra året – över 300 drivande hantverksutövare. Stipendiet delas årligen ut till två kreativa hantverkare. 2023-års stipendium tilldelades möbeldesigner Felizia Matthews och keramiker Maja Ahnlund. Läs mer om dem, deras hantverk samt vad stipendiet har betytt för dem här.
Felizia Matthews, Möbeldesigner och formgivare
Mitt namn är Felizia Matthews och jag är en svensk-amerikans formgivare, född och uppvuxen i Stockholm. Jag tog min kandidatexamen i möbeldesign från Malmstens (LiU) våren 2019, en utbildning där jag fick chansen att fördjupa mig i materialen trä och textil. Sedan examen har jag arbetat som konsult för design-och arkitekturstudios, drivit egeninitierade möbelprojekt samt erhållit kommissions projekt där jag har formgivit och hantverkat skräddarsydda möbler. Under 2020 startade jag, tillsammans med fyra andra (Elsa Torell Nordgren, tapetserare, John Funkquist och Oscar Wall, möbelsnickare och Siri Haller, möbeldesigner) galleriet och mötesplatsen Something Something. Ett fysiskt rum för småskaligt hantverk, på Södermalm i Stockholm och som ett digitalt rum på instagram (somethingsomething_sthlm). Hösten 2023 påbörjade jag mina masterstudier i Rumslig Gestaltning vid Konstfack, med förhoppning och mål att fördjupa min möbel-och hantverkskunskap i relation till en breddad rumslig kontext. Med en vilja att utforska människans relation till material, görandet och de sensoriska upplevelser vi får i mötet med rum, möbel, material, ljus och ljud.

Vad stipendiet kommer att betyda för mig
För mig möjliggör stipendiet att jag i stort kan hänge mig min utbildning. Det ger mig möjlighet att utforska min praktik direkti materialen. Det betyder mycket att nu få möjlighet att ta tillvara på skolans verkstäder och att även kunna införskaffa material så att jag kan gå från idé-tanke-hand utan att oroa mig för att CSN inte ska räcka till nu under mitt första år. Det går inte att komma runt att design och hantverk är en materialorienterad praktik och det känns fint att få möjlighet att faktiskt kunna utöva det fullt ut, mer än med enbart papper och penna. Stipendiet möjliggör även att jag skulle kunna initiera ett samarbete med någon annan hantverkare i projekt, något jag uppskattat mycket i tidigare projekt. Det uppstår något i synergin mellan personer med olika kunskap, det intresserar mig.


Felizia Matthews studerar rumslig gestaltning vid Konstfack.


Projekt av Felizia resulterade i en hylla, tre pallar och en bänk som nominerades till
”Best Performance” under Stockholm Furniture Fair.


Maja Ahnlund, keramiker
Jag heter Maja Ahnlund, är 24 år och kommer från västkusten. Keramik hittade mig i gymnasiet och sedan dess har jag tagit alla chanser som kommit i min väg för att få fortsätta. Jag jobbar främst med brukskeramik, just nu främst i porslin då det är en lera man måste jobba tillsammans med då den har ett sådant minne att varje misstag syns i den färdiga produkten. Även olika bränningstekniker såsom gasbränningar och vedeldning. När man istället för att stoppa in en kopp och veta hur den blir när man öppnar väljer jag istället att arbeta med en bränningsmetod som hela tiden förändras, man måste vara närvarande med materialet hela vägen från tillverkning till slut. Och det är något som fascinerar mig väldigt, hur man kan få olika resultat varje gång och att godset får en egen karaktär beroende på var den står i ugnen och vart lågan slår på godset. Att man aldrig kan förutse en bränning, vilket gör en väldigt ödmjuk inför materialet och resultatet, man kan säga att det berättar sin historia genom bränningen.

Då lera innebär hantverksskicklighet så blev det den vägen jag tog. Det passade mig bra och jag tror det är det som fått mig att vilja fortsätta lära mig nya tekniker och färdigheter. Jag gick ett år grundläggande drejning på folkhögskolan i Grebbestad, för att sedan genom lite tur få hamna på gotland där jag gick som lärling under tre år och även fick möjligheten att praktisera i flera olika yrkesverksamma keramikers lära. Efter avslutad examen valde jag att ta gesällbrevet som var i anslutning med utbildningen, då jag har och är väldigt mån om att både få utmana mina kunskaper men också veta att det jag gör håller både kvalitet och färdigheter. Med gesällen avklarad kände jag mig ganska vilsen i mitt hantverk och visste inte riktigt vad som var mitt uttryck. Därav ansökte jag till högskola, och studerar nu min kandidat i Danmark vid Royal Danish Academy - Crafts in glas and ceramics på Bornholm. Sedan dess har jag insett att om jag kan vara nöjd med det jag gör och känna tillfredsställelse och nyfikenhet så tror jag det lyser igenom i det jag gör. 

Vad stipendiet kommer att betyda för mig
Stipendiet kommer ge mig chansen att förkovra mitt intresse i kunskaperna att vedelda keramik, och hantverket att bygga och konstruera ugnar. Detta genom att praktisera hos verksamma keramikern Martin Andersson i Malmö. Jag kommer där få lära mig om vedeldning/saltbränning och Martins sätt att arbeta med materialet. Stipendiet kommer hjälpa mig att klara av att flytta till Sverige igen och ge mig chansen att vara så närvarande i min praktik som möjligt.


Design av Maja Ahnlund.