I betraktarnas ögon

2020-02-03

KONSTGILLET | Med lust och fägring stor. Mest lust. Så kan man sammanfatta årets Vårsalong på Liljevalchs konsthall i Stockholm.

DYRASTE VERKET. En miljon kronor för en trisslott med ett fält kvar att skrapa. Men Birgitta Mörck tvekar om att köpa tavlan ...

Eller vad säger Konstgillets ordförande?
– Jo, jag håller med. Men jag har hittat två konstverk som jag funderar på att köpa till föreningens utlottning, säger "Matt-Eva" Ölwing och tittar fram bakom en virkad staty ...


TITTUT. Konstgillets ordförande "Matt-Eva" Ölwing tittar fram bakom ett virkat konstverk. Hon tycker att hon skulle behöva mycket längre tid för att titta grundligare på konstverken.

Ken Kennard, målarmästaren som håller på att lägga penslarna på hyllan, kommenterar utställningen:
– Bra eller inte ... Jag tycker att bidragen i årets Vårsalong är svagare än förra året.

– Men konsten ligger ju i betraktarens ögon. Fast jag har ju grön starr, så jag är kanske inte rätt man att bedöma, skrattar Ken Kennard.


LYSTRING! Guiden Vanessa Jönsson berättade om många konstverk. Ken Kennard lyssnade koncentrerat.

Konstgillet inom Hantverkarna i Stockholm har alltså besökt Vårsalongen – det är ett årligt evenemang som föreningen aldrig missar. Den här gången var det – som vanligt – omkring 40 medlemmar som slöt upp.


KOMPISAR. Fastighetsmäklaren Hans Alktun och guldsmeden Gunnar Höglund missar sällan ett evenemang med Konstgillet.

Vanessa Jönsson var kvällens guide.
– I år var det nästan 3 000 konstnärer som skickade in sina alster för bedömning. Det var ett styvt jobb för juryn att titta på alla bilder och ta ut de konstnärer och bilder som fick vara med. De sitter i källaren i en hel vecka, säger Vanessa Jönsson.

170 konstnärer – 97 kvinnor och 73 män – fick ställa ut totalt 330 konstverk. Två 19-åringar är de yngsta, den äldsta är 84 år.


ÄKTENSKAPLIGA SVÅRIGHETER. En av de dominerande tavlorna, målad av Åsa Landström, föreställer Liv Ullmann och Erland Josephson.

Den folkkära konstnären Lars Lerin, som ställde ut redan 1983 och hade en separatutställning på Liljevalchs i höstas, var en av dem som satt i juryn. Han var imponerad över den kreativitet som flödar år efter år.

En annan känd jurymedlem är designern Bea Szenfeld – ni vet, kvinnan som bland annat klippte små konstverk i papper i "Go'kväll" i SVT och som sitter i Stockholms Hantverksförenings styrelse.

Vanessa Jönsson säger:
– Här har man möjlighet att hitta en okänd konstnär som är på väg uppåt. De flesta kända konstnärer har någon gång ställt ut på Vårsalongen.

Dyraste verket – 1 miljon kronor – har skapats av Rikard Agrenius, 65, från Stockholm. Han beskriver sitt verk:
– Idén till verket fick jag när jag satt hemma och skrapade en Trisslott. När det var ett fält kvar – så la jag myntet jag skrapade med åt sidan och greps av en undran om vad som skulle hända om jag aldrig skrapade fram beloppet och fick reda på om det var vinst på lotten eller inte.

– Att vara i ovisshet och veta att så småningom blir lotten gammal och inte giltig längre. Och utifrån det utvecklades tanken att göra ett konstverk – utan glas – för att se om publiken skulle kunna hålla sina nypor i schack och inte skrapa.


Trisslotten som kostar 1 000 000 kronor att köpa.

– Och jag greps även av en känsla av förgänglighet, det kan kanske låta högtravande med tanke på att det bara är en Trisslott, men som Livet självt – en grundläggande osäkerhet, att skrapa och se var det är, men innan dess vet vi inte, det kan bli hur som helst. Och väl skrapat är det slut, likt livet tar slut en dag – det var det, det var livet.

– Samtidigt kändes det rätt knäppt på något kul sätt att ställa ut en Trisslott. Det är ju faktiskt bara en helt vanlig lott, och skrapar man är det bara en helt vanlig skrapad Trisslott – totalt poänglöst.

– Men ändå hoppas jag att någons nyfikenhet blir så stor att han eller hon är beredd att betala en miljon för att stilla den.

Konstgillets medlem Birgitta Mörck tittade på den inramade Trisslotten, som är en skrapning från – i bästa fall – en miljon kronor.
– Nä, jag har god lust, men vågar inte köpa tavlan. Tänk om det är en nitlott, skrattar hon.


FAMILJETRION. Toppjuristen Johan Rosengren, som var med och startade Konstgillet, tillsammans med mamma Gunilla och sambon Emma Lind.

 

Vill du veta mer om Konstgillet?

Här hittar du Konstgillets sida >

Dela